Autora: María Dolores Pitarch Garrido

La formació és un dels factors clau del futur d’Europa, principalment pel seu paper en l’augment de la competitivitat d’aquesta regió a nivell mundial. Sense formació és difícil que existisca qualitat o desenvolupament tecnològic. La planificació educativa es constitueix així en un factor d’importància estratègica per al desenvolupament. En aquest llibre s’analitzen les possibilitats de planificació espacial de l’oferta d’Educació Secundària i Professional en dues àrees de la Comunitat Valenciana, atenent tant la localització espacial dels serveis educatius com a l’adequació de l’oferta formativa a les necessitats de l’aparell productiu de cada àrea. Els resultats del present estudi posen de manifest la importància del paper dels poders públics en la consecució i manteniment d’una xarxa de centres que responga a criteris d’equitat i eficiència tant social com espacial.

1. Introducció

2. La formació a Europa

2.1. La formació de la mà d’obra europea: la necessitat d’un canvi

2.2. Desocupació i formació: una solució parcial però imprescindible

2.3. Què ensenyar? Les competències bàsiques de la formació

2.4. La formació en la política de la Unió Europea

2.5. Regne Unit: un sistema de formació professional no reglada amb múltiples problemes

2.6. Alemanya: el sistema dual en evolució

2.7. França: la formació en la lluita contra l’atur

2.8. Itàlia: un sistema de formació estancat

2.9. Una visió general dels sistemes de formació professional europeus

3. L’educació postobligatòria a Espanya

3.1. El marc de la LOGSE

3.2. L’educació secundària i professional a Espanya: característiques generals, programes i resultats

4. La Comunitat Valenciana: un exemple de planificació educativa

4.1. El context legal i administratiu

4.2. La planificació espacial de l’oferta pública d’educació postobligatòria reglada: un model d’avaluació

4.2.1. Assignació de la demanda

4.2.2. Obertura i tancament de centres

4.3. L’educació de l’oferta de formació reglada a la demanda del mercat laboral

4.3.1. La demanda de formació: la demanda privada i la demanda social

4.3.2. L’oferta formativa: tipus de qualificació segons el seu mercat laboral i espacial

4.4.3. Característiques formatives dels treballadors

4.4.4. Estructura sectorial i dinàmica empresarial

4.4.5. Definició de l’oferta de formació professional reglada

4.5. Àrea Metropolitana de València

4.5.1. Característiques de l’oferta i demanda d’Educació Secundària

4.5.2. Escenaris de planificació espacial de l’oferta educativa

4.5.3. Característiques formatives dels treballadors

4.5.4. Estructura sectorial i dinàmica empresarial

4.5.5. Definició de l’oferta de formació professional reglada

4.6. Resultats per a la planificació

5. Conclusió

Bibliografia